פיות וגמדים במיתולוגיה האירית

מי שביקר באירלנד יעיד כי לא מדובר בעוד טיול אירופאי, אם כי בחוויה מיוחדת במינה שאין דומה לה ברחבי היבשת ואולי אף בעולם כולו. אין זה משנה אם תטיילו בדבלין, לימריק או בלפסט – את מסעותיכם בארץ התילתן תאפוף אווירה קסומה אשר ניתן לייחס לתרבות והמורשת האירית.

מורשת זו מבוססת בחלקה על עובדות היסטוריות שלא ניתן להתווכח עימן ואילו חלקה האחר אינו אלא פולקור מקומי, סיפורי עם העוברים מהורים לילדיהם ואומנם זר עשוי לטעות כי מדובר בסיפורי אגדה אך עבור האירים יש באגדות קורטוב של אמת.

 

המיתולוגיה האירית

על פי המיתולוגיה האירית, שהיא למעשה נגזרת מקומית של המיתולוגיה הקלטית, ישנן דמויות מרכזיות כמו אלים שונים (כמה מאות מהם כך שיש כמעט כל אל שתוכלו להעלות בדעתכם), אך גם דמויות קסומות שמוכרות לנו מסיפורי אגדות כמו פיות ופיונים, לפרקונים, רוחות רפאים ויצורים נוספים.

דמויות אלו אשר ילוו אתכם בכל צעד ושעל במהלך ביקורכם באירלנד אינן רק חלק מהמורשת המקומית אלא חלק בלתי נפרד מחייהם של האירים גם בימים אלו ממש וגם אם המקומיים לא יודו בכך באופן גלוי, הרי שעבורם מדובר באמונה של ממש והדמויות הקסומות מופיעות כמוטיב חוזר בסיפורים, השירים והמנגינות המקומיים, נלמדים כחלק מלימודי החובה בבתי הספר וישנם הורים רבים הקוראים לילדיהם בשמות של דמויות מרכזיות מהמיתולוגיה.

מאיתנו כתיירים אין ציפיה להכיר ובטח שלא לזכור את כל הדמויות ואילן היוחסין שלהן, אך מכיוון שמבהלך הטיול כן ניתקל בכמה דמויות שיחזרו על עצמן כמו פיות ושדונים, הרי לכם הסבר קצרצר שיסייע לכם להשתלב בשיחה או לכל הפחות לא להעליב את המקומיים.

 

פיות ופיונים

כדי למנוע תופעה של פולחן אלים קלטיים, הכנסייה הנוצרית הורידה אותם לדרגת בני אנוש והפכה אותם לפיות ופיונים. לא תמו תלאותיהם ולאחר מלחמה עם אבותיהם של הקלטים הם גורשו אל מתחת לאדמה שם הם נידונו לחיות את חיי הנצח שלהם.
פיות ופיונים זכו לנעורים תמידיים, מה שמקנה להם זוהר מיוחד ותמים למראה, מה שעשוי להטעות כי לחלקם מיוחסות תכונות של זדוניות ורשעות אמיתית. הם אינם מזקנים לעולם ועל פי האמונה הם שובבים לא קטנים, בעלי יכולת תעופה ואף הטלת כשפים.

הם מפרים מדי פעם את ההסכם הכובל אותם אל מתחת לרגבי הארץ ועולים אל מעל האדמה ובעת ביקורם בעולמנו הם עשויים להתאהב בבני אנוש או לגרום לבני אנוש להתאהב בהם בזכות יופיים שידוע כעוצר נשימה. כך או כך, מדובר בהתאהבות זמנית שכן הם תמיד חוזרים אל מתחת לאדמה בתום הביקור.

 

לפרקונים

מדובר למעשה בשדונים הנראים כגמדים בעלי שיער אדמוני (בדומה לאירים), זקן ולבוש גנדרני ירקרק. בניגוד לקודמיהם חיים מעל האדמה ובשיתוף עם בני האדם – הם יכולים להיות חלק מבני הבית או להתגורר ביקבים, אורוות, מרתפים וכד' ולבצע עבור בני האדם עבודות שונות, תמורתן יקבלו דברי ערך בהם הם חפצים.

על פי האמונה מי שבידיו נמצא הלפרקון יזכה למזל ועושר כל עוד ינהג בו בכבוד ואילו על פי אמונה אחרת הלפרקונים שומרים על סיר זהב (הנמצא בקצה הקשת בענן) אותו יקבל מי שיתפוס את השדון החמקן. לא מיוחסת להם תכונה של רשעות אך הם חובבי מעשי קונדס, לעתים על גבול רדיפת הבצע.

במהלך ביקורכם באי הירוק אנו ממליצים לפקוח עיניים, במיוחד כאשר אתם חולפים ליד סלעים גדולים, דשא גבוה או מחילות עמוקות – אין לדעת מי צופה בכם.

 

כביש ביער אירלנדי

תוכן עניינים

מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
כתבות אחרונות
אהבתם?
שתפו עם החברים!
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו